سلام به همکاران باران،
مجلهای که در دست دارید، خروجی ایدهای است که سالها به دنبال اجرای آن در سازمان باران بودیم. با این نگاه و هدف که مجلهای منتشر کنیم که به دست همکاران باران برسد و حرفهای و ایدههای باران را با آنها در میان بگذارد. مجلهای که فقط راوی حرفهای مدیران سازمان نباشد، بلکه پای صحبت تمام همکاران و پرسنل باران بنشیند و زمینهای برای تداعی ایدهها و اندیشهها را فراهم آورد.
بهطور کلی سازمان، یک پدیده فرهنگی است و هر سازمانی دارای فرهنگ خاص خود است. بهعلاوه، از جمله استعاره هایی که برای شناخت و تجزیه و تحلیل سازمانها بهکار می رود، استعاره فرهنگ است. فرهنگ بر فرآیند تصمیم گیری و حل مسئله، انگیزش، رضایت و روحیه افراد، میزان خلاقیت و نوآوری تأثیر دارد و در یک کلام، در مدیریت چیزی مستقل و آزاد از نقش فرهنگ نمی-توان پیدا کرد. فرهنگ سازمانی، نوعی احساس هویت را به اعضای سازمان اعطاء می¬کند.
در مبانی نظری ساخت فرهنگ سازمانی، «انسانگرایی» با این عنوان که تا چه حد در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، به اثر آنها بر روی افرادی که داخل سازمان کار میکنند توجه میشود؟ و «گرایش به کار تیمی»، به عنوان دو ویژگی مهم در شکلگیری فرهنگ سازمانی و ساخت ارتباطات پویا مبتنی بر این فرهنگ شمرده میشوند. وقتی از ارتباط مؤثر و ساختارمند اجزای سازمان باران صحبت میکنیم، میتوانیم خروجی شوروم طبقه ۲۲ پروژهی باران ۳ را به عنوان نمودی از موفقیت ارتباطات درونسازمانی مثال بزنیم. پروژهای که در زمانی کوتاه و با کیفیت عالی به سرانجام رسید. این نتیجه، حاصل همافزایی شرکتهای ستاره، آفتاب، سایه و بارانهوم است. مدلی از همافزایی که اجازه میدهد اجزای مختلف سازمان، همانند چرخدهندههایی دقیق در کنار هم کار کنند و به بهترین خروجی ممکن برسند.
«آوند» با همین رویکرد متولد شد. این مجله به دنبال این است که راوی حرفها و ایدهها باشد و بتواند نقش تسهیلگر را داشته باشد تا اجزای مختلف سازمان باران را در جریان ایدهها و پروژهها و پیشرفتها قرار دهد. امید است امتداد آن، گامهای دقیقی در جهت ساخت و پرورش فرهنگ سازمانی باران باشد.
منتشر شده در مجله آوند / شماره ۱ / تیرماه ۱۳۹۹