شرایط حاکم بر کسبوکارها همراه با ابرچالشهای موجود در فضای اقتصادی سال ۱۴۰۰، فراز و نشیبهای زیادی در برابر شرکتهایی که مانند شرکت ستاره متولی حوزهٔ فروش و بازاریابی گروههای بزرگ هستند، قرار داد و ما را در برابر این پرسش قرار داد که چگونه با سرمایهای که از تصویر برند در ذهن مشتریان میسازیم، افقی روشنتر برای سال آینده ترسیم کنیم.
«ستاره» در سال ۱۴۰۰
سال ۱۴۰۰ سال پر تکاپویی برای شرکت ستاره بود و تغییر و تحولات مهمی رخ داد. علیرغم اینکه شاهد یکی از بیسابقهترین دورههای رکود بازار ملک در کشور بودیم، موفق شدیم تارگتهای فروش را محقق کنیم. عمدهٔ تمرکز شرکت ستاره در سال جاری، تأمین منابع برای اجرای پروژههای گروه باران بود. تلاش کردیم از طریق راهکارهای مختلف، عمدهٔ دیون بنگاه باران را به صورت غیر نقد و در قالبهای تهاتری تسویه کنیم.
اقدام مهم دیگر شرکت ستاره در ۱۴۰۰، شروع تحویل واحدهای باران ۳ بود. موضوعی که در هماهنگی با شرکتهای سایه و بارانهوم و همچنین ساختار مدیریت پروژه محقق شد. مقدمات زیادی برای این کار نیاز بود که با هماهنگی با بخشهای مختلف سازمان، علیالخصوص هلدینگ، موفق به انجام این کار شدیم.
امسال تقریبا تمام همکاران ما در شرکت ستاره، بهخصوص افرادی که کار تخصصی فروش و بازاریابی را انجام میدهند، حداقل یک یا دو دورهٔ مهارتی تکمیلی را گذراندند. عمدهٔ این دورهها به صورت مجازی انجام شد. همکاران ما در شرکت ستاره در رشد و یادگیری گام مهمی را برداشتند و امروز در ماههای پایانی سال ۱۴۰۰ با همکاران حرفهایتری مواجه هستیم. در شرکت ستاره محدودیتی برای تخصیص منابع به حوزهٔ آموزش نداریم. روال اینگونه است که اگر یکی از همکاران، شرکت در دورهٔ آموزشی یا نشستی را برای رشد دانش و مهارتهایش ضروری بداند و پیشنهاد کند، در صورتی که دورهٔ معتبری باشد و آنچه یاد میگیرند به نقششان در شرکت مرتبط باشد، هزینهٔ آن دوره توسط شرکت پرداخت میشود. البته یک شرط برای پذیرش دوره وجود دارد و آن شرط این است که همکاران به طور کامل در دوره شرکت کنند و رتبهٔ بالایی بهدست بیاورند. در صورتی که به هر دلیلی حضور مؤثری در این دورههای آموزشی نداشته باشند، هزینهٔ آن به عهدهٔ خودشان خواهد بود. فکر میکنم این الگو میتواند برای نهادینه کردن فرهنگ یادگیری در سایر شرکتهای گروه باران نیز استفاده شود.
در سال جاری، یکی از همکاران قدیمی فروش ما (آقای امیر بصیر) بعد از ۹ سال همکاری مهاجرت کردند و از ما جدا شدند. ایشان سالها ارتباطهای گستردهای با مشتریان ما داشت و عدم حضور ایشان، موضوع مهمی برای تیم فروش بود، ولی با توجه به اینکه همکاران خوب دیگری قبلا دعوت به همکاری شده بودند، تیم فروش عملکرد موفقش را ادامه داد.
مسؤولیت راهبری دفتر تهران گروه باران در سال جاری به عهدهٔ شرکت ستاره گذاشته شد. با تلاش ارزشمند آقای مهندس رضا ایزدی و همکاران ایشان در دفتر تهران، اقدامات خوبی برای شناخت درست بازار و گسترش ارتباطات در پایتخت انجام شد که دستاوردهای آن در عمل به زودی دیده خواهد شد. دفتر تهران در حوزهٔ توسعهٔ بازار در پایتخت و شمال کشور و همچنین کیش، مطالعات خوبی را انجام داده است.
(گزارش اقدامات و نگاه استراتژیک دفتر تهران را در یادداشتی دیگر به قلم مهندس ایزدی در این شماره داریم.)
در سال جاری، مقدمات شکلگیری خدمات «باران تراست» (Baran Trust) آغاز شد. در زمینهٔ معاملات دست دو باران (یعنی فروش واحدهایی که سرمایهگذارهای ما میخواهند به دیگران بفروشند) فعالتر عمل کردیم و قدمهای خوبی برداشتیم.
مهمترین برنامههای ستاره در ۱۴۰۱
– تمرکز روی توسعهٔ بازار برند
– کمک به تعریف پروژه در تهران، شیراز و شمال کشور
– پیدا کردن یک مدل تجاری خاص برای ورود به بازار تهران
– افزایش تعداد نیروهای فروش برای توانمند کردن شرکت و آمادگی بابت پروژههای جدید باران
– توانمندسازی همکاران و تمرکز روی تداوم رشد و یادگیری
– بهبود مستمر فرایندهای داخلی شرکت ستاره برای پاسخ دادن به نیازهای هلدینگ در حوزهٔ معاملات ملک و همچنین نیازهای برند در حوزهٔ برندینگ و تبلیغات
– تأمین منابع نقد و غیر نقد برای توسعهٔ فعالیتهای گروه باران
تحول استراتژیک در باران و جایگاه ستاره
در گفتگویی که با آوند در شمارهٔ قبلی داشتم دیدگاههایم را به تفصیل بیان کردم و اظهار کردم که به این تحول خوشبین هستم؛ علیرغم اینکه هر تحول سازمانی، سطحی از سردرگمی یا حتی ناهماهنگی را میتواند در ابتدا با خودش به همراه بیاورد. باید توجه داشته باشیم که طرحهای تحول، آن هم به این گستردگی، بین ۲ تا ۳ سال زمان میبرد.
باران در حال اسکیلآپ کردن با هدف توسعهٔ فعالیتهایش در شهرهای دیگر و بهبود و کیفیتدهی به خدماتش در شهر مشهد است، بنابراین باید ساختار مدیریتی آن تقویت شود. جریان تحول استراتژیک با همین نگاه به مسیرش ادامه میدهد.
طبیعتا با توجه به اینکه در سطوح مختلف دوستان تازهوارد زیادی وارد سازمان شدهاند، سطحی از ناهماهنگی و تفاوت در کانتکست (Context) و تجربههای این دوستان با مدل کسبوکار باران وجود دارد؛ این تفاوت نگاه در شرکت ستاره هم آثار منفی به جای گذاشته. سعی میکنیم با گفتگو و ارتباط مؤثر در سطوح مختلف سازمان، آثار منفی این تحولات و تفاوت نگاهها را به حداقل برسانیم.
در حوزهٔ تبلیغات و بازاریابی، شرکت ستاره امسال ضعیفتر عمل کرد. به دلیل اینکه تجربههای یکسانی نداشتیم، یک زبان مشترک بین ما و ساختار مدیریتی هلدینگ شکل نگرفت. با تلاش زیادی که در ماههای اخیر انجام شد، بهتدریج یک زبان مشترک در حال شکل گرفتن است تا بتوانیم با بهرهگیری از تجربههای باران و روشهای علمی که در حوزهٔ تبلیغات و بازاریابی وجود دارد، در جهت بهبود قیمتهای آپارتمانهای باران و تحقق اهداف فروش استفاده کنیم. تلاشهای خوبی در حال انجام است که بتوانیم منابع مناسب برای تبلیغات و بازاریابی «محصولات برند باران» (خروجی هتلبرجها) را فراهم کنیم.
در سال آینده با شروع پروژههای جدیدی در مشهد و خارج از مشهد مواجه خواهیم بود. این موضوع میطلبد که مدل تبلیغات گروه باران بر اساس نیازهای تازهٔ برند تغییراتی داشته باشد. برنامههای خوبی در دست برنامهریزی و اجرا است. امیدواریم که بتوانیم با ایجاد زبان مشترک، اعتماد حرفهای را در سطوح مختلف سازمان باران جلب کنیم و اهدافمان را محقق کنیم.