روایت‌های باران

نگاه استراتژیک گروه باران در تهران

«مهندس رضا ایزدی» فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و دانش‌آموختهٔ MBA در حوزهٔ استراتژی‌های توسعهٔ بازار از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است. پایان‌نامهٔ ایشان در دورهٔ کارشناسی ارشد زیر نظر آقای دکتر خلیلی شورینی (پدر علم استراتژی ایران) تألیف شده و به نقش مدیریت مالی در استراتژی‌های شرکت‌ها پرداخته و ارتباط بین مدیران مالی و مدیران استراتژیک را از حلقه‌های مفقودهٔ سازمان‌های بزرگ و همچنین علت موفقیت شرکت‌های پیشرو می‌داند. 

با بانک خاورمیانه، به‌عنوان مدیر اعتبارات شرکت‌های خصوصی فعال در صنایع خودروسازی، ساختمانی و همچنین شرکت‌های تأمین سرمایه همکاری کرد. از مهم‌ترین تجربه‌های وی در این بانک، تأمین مالی به روش Trade Finance برای شرکت رنو پارس و همچنین تأمین مالی به روش Trust Account برای شرکت‌های ساختمانی برای اولین بار در ایران بود.

با توجه به علاقه‌‌ای که به حوزهٔ کسب‌وکارهای صنعت ساختمان داشت و با دعوت مهندس حامد مقدسی، در اواخر سال ۱۳۹۹ به‌عنوان مدیر و مشاور توسعه کسب و کار هلدینگ باران در تهران مشغول به کار شد.

رضا ایزدی در حال حاضر مشغول به تحصیل در دورهٔ DBA دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است؛ دوره‌ای که ماهیت آن، تربیت مدیران کسب‌وکار در حوزهٔ طراحی مدل‌های تأمین مالی است.

آشنایی با گروه باران

آشنایی من با گروه باران به صورت کاملا سیستماتیک و از طریق پلتفرم ایران‌تلنت و دعوت به مصاحبه شکل گرفت. زمانی که با آقای مهندس حامد مقدسی (مدیرعامل شرکت ستاره) و از زبان ایشان با گروه باران آشنا شدم، این شرکت را در حوزه‌های شرکتی و به‌خصوص خدمات فروش و بازاریابی و برندینگ در صنعت ساختمان بسیار پیشرو یافتم.

از آنجا که مطالعهٔ صنعت ساختمان همواره برای من جالب توجه بود، شروع به تحقیقات اولیه در مورد رقبای احتمالی این گروه در تهران کردم. در سفری که به مشهد داشتم، با مدیران شرکت‌ها و همچنین آقای مهندس هشام مقدسی افتخار آشنایی پیدا کردم و گفتگوهایی نیز با مدیران باران انجام دادم و در نهایت با توافق ایشان، به عنوان مدیر دفتر هلدینگ باران در تهران همکاری‌ام را آغاز کردم. در کنار مدیریت دفتر تهران، به عنوان مشاور توسعهٔ کسب‌وکار شرکت نیز فعال هستم.

مأموریت دفتر تهران

دفتر تهران با ماهیت توسعهٔ کسب‌وکار شرکت‌های گروه باران، به‌خصوص فعالیت‌های تحقیق و توسعه و بازاریابی راه‌اندازی شد. با توجه به مأموریت بنده برای تعریف پروژه در تهران، از ابتدای فعالیت این دفتر روی بررسی زمین‌های با موقعیت مناسب جهت مشارکت در تهران دست به کار شدیم. 

این بررسی‌ها از طریق ارتباط با دفاتر مشاورهٔ املاک سرشناس و فعال مناطق ١، ٢ ، ٣ و ٢٢ تهران آغاز شد و صورت Scanning زمین‌های مستعد برای تعریف پروژه و بازدید از این زمین‌ها و برگزاری جلسات با مالکین آنها پیگیری گردید.

به خواست آقای مهندس هشام مقدسی با توجه به توسعهٔ فاز ١ اتوبان تهران-شمال و رونق املاک و مستغلات در منطقهٔ مازندران طی دو سال گذشته ، هم‌زمان با تهران مطالعه و بررسی این منطقه را نیز در دستور کار قرار دادیم و به صورت ماهیانه با سفر به این مناطق و شناسایی زمین‌ها و پروژه‌های مستعد همکاری، این حوزه را نیز پوشش دادیم.

در کنار این موضوعات، مطالعهٔ طرح توسعهٔ کسب‌وکار در تهران را آغاز کردیم و با بازدیدهای میدانی از پروژه‌های ساخته‌شده در حوزهٔ آپارتمان‌های لوکس مسکونی، اداری و تجاری، شناخت خود را از این بازار توسعه دادیم. اهداف تعریف‌شدهٔ ما در نیمهٔ اول سال ۱۴۰۰، شناخت بازار تهران بر اساس مزیت‌های رقابتی باران، یعنی همان کسب‌وکارهای ستاره، سایه، آفتاب و باران‌هوم بود. بر این اساس بازدید از پروژه‌ها را با این توجه که چگونه می‌توان کسب‌وکارهای باران را در تهران توسعه داد ادامه دادیم.

در این مدت مصاحبه‌های مختلفی با مدیران شرکت‌های عملیاتی گروه باران داشتیم و از دل این گفتگوها و همچنین تحقیقات بازارِ انجام‌شده از سازندگان و مدیران فروش رقبای شرکت در تهران، مدل ارایهٔ خدمات Total Solution هلدینگ باران را به‌عنوان شایستگی اصلی گروه باران برای ورود به بازار تهران تشخیص داده و سعی بر آن شد تا از این مدل برای توسعهٔ کسب‌وکار در تهران بهره بگیریم.

قاب یادگاری همکاران دفتر تهران | اسامی از راست: فاضل خلیلی (همکار ترابری) - حسن مولایی (همکار تشریفات) - رضا ایزدی (مدیر دفتر تهران) - پگاه میرجعفری (مسئول اداری دفتر تهران)

ارتباط دفتر تهران با دیگر اجزای سازمان باران

با توجه به مرکزیت دفتر تهران به فراخور با بیشتر شرکت‌های گروه باران در ارتباط هستیم. البته با توجه به اهداف اصلیِ تعریف‌شده، ارتباط بیشتری با شرکت هلدینگ و شرکت فروش و بازاریابی «ستاره» داریم. بیشترین ارتباط بنده طی امسال با آقایان مهندس هشام مقدسی و دکتر اولی بوده است. همچنین مصاحبت با آقای مهندس حامد مقدسی طی سال ۱۴۰۰ در شکل‌گیری این مأموریت بسیار چشمگیر بوده است. به فراخور اهداف برای توسعهٔ کسب‌وکار باران در حوزه Trust در یک سال گذشته با آقای دکتر اولی در حوزه‌های تأمین مالی در ارتباط بودم و سعی کردم از این ارتباط برای توسعهٔ مدل‌های تأمین مالی بنگاه به نحو احسن بهره‌گیری نمایم. از مدیران باران به خاطر حُسن اعتمادی که به بنده داشته‌اند کمال تشکر را دارم.

تحول استراتژیک در هلدینگ باران

از بدو ورود به گروه باران متوجه این تغییرات در ساختار شرکت‌ها شدم و از اینکه ساختار حاکمیت شرکتی در حال استقرار است بسیار خوشحالم. طبق مطالعه‌ای که روی ساختارهای مدیریتی شرکت‌ها داشتم متوجه شدم که باران در حال بهره‌گیری از سیستم حاکمیت شرکتی آلمانی و ژاپنی است. در این سیستم حاکمیت شرکتی، هر شرکت در یک گروه، مالک بخشی از سهام شرکت‌های دیگر گروه است و معمولا تصمیماتی اتخاذ می‌کند که دارای بیشترین منافع برای گروه و نه برای خود آنهاست. در چنین گروه‌هایی،  شرکت‌ها بر کار یکدیگر نظارت می‌کنند. در این سیستم، در تخصیص منابع شرکت‌ها نسبت به سهامداران محافظه‌کارتر بوده و بنابراین کمتر احتمال دارد که سرمایه‌گذاری‌های پُر ریسک و پُر مخاطره را تأمین مالی نمایند. به طور مثال در حالی که بازارهای مالی، بانک‌های سهامی در ایالات متحده را به سمت اعطای وام‌های املاک و مستغلات در سال ۱۹۹۰ سوق می‌داد، بانک‌های ژاپنی بیشتر دههٔ ۹۰ را  صرف حذف چنین وام‌هایی از حساب‌های خود نمودند.

در طول این دورهٔ همکاری با گفتگوهای مختلف با مدیران شرکت‌ها، بیش از پیش با تغییرات ساختار شرکت‌ها آشنا شدم و این حرکت را آغاز تحول در بنگاه باران می‌دانم. در این مسیر قطعا نیاز به استفاده از مدیران با تجربه در حوزه‌های مدیریت کسب‌وکار و مطالعات استراتژیک در سطح هلدینگ (Corporate) و شرکت‌ها (Business Units) یک ضرورت خواهد بود. درایت مدیران و سهامداران هلدینگ در این دوره تحول بسیار ستودنی است.

نقاط قوت باران

نقاط قوت گروه باران در مقابل رقبا در چند حوزه قابل بررسی است. مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت خدمات بهره‌برداری، ساختار و نظم شرکتی، از نقاط قوت گروه باران در مقابل رقبا محسوب می‌گردد. همچنین بهره‌گیری از نخبگان صنعت ساختمان، مشاوران و مدیران با تجربهٔ مالی، از دیگر مزیت‌های باران است. در تهران کمتر شرکتی به فکر ارایهٔ خدمات بهره‌برداری و ایجاد سبک زندگی افتاده است. سازنده‌ها عموما برای ارایهٔ این‌گونه خدمات از ساختار شرکتی بهره نگرفته و عموما Outsource می‌کنند. 

در مطالعاتی که در دفتر تهران داشتیم و با شناختی که از رقبای گروه باران پیدا کردیم، این مزیت‌ها را به‌طور جامع با تعریف شاخص‌هایی امتیازدهی نمودیم. مطالعهٔ این گزارش برای مدیران قابل توجه خواهد بود. بر اساس شاخص های تشخیص Core Competence خدمات گروه باران به صورت All-in-One به عنوان شایستگی اصلی این گروه قابل دفاع است. چرا که دسترسی به یک بازار جدید، پاسخ به نیاز خاص مشتریان و تقلیدناپذیری را در خود خواهد داشت. البته گفتمان حال حاضر سازندگان واحدهای لوکس تهران در مجامع و نشست‌های این صنعت، حول ارایهٔ این خدمات در حال شکل‌گیری است و ورود باران به تهران با ارایهٔ این خدمات، موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین تبدیل کردن تهدید رقبا به فرصت خواهد شد. این همکاری در ادامه، شناخت و ارتباطات گروه باران را از صنعت و بازار ساختمان لوکس مسکونی در تهران توسعه بخشیده و موجب تعریف پروژه‌های موفق‌تری برای این گروه خواهد شد.

دربارهٔ مجلهٔ آوند

با مجلهٔ آوند آشنا هستم و انتشار این مجله را تحسین کرده و عرض خسته نباشید به دست‌اندرکاران تولید محتوا و تدوین آن دارم. انتشار آوند قطعا باعث توسعهٔ روابط درون‌سازمانی و افزایش آگاهی مدیران شرکت‌های زیرمجموعهٔ گروه باران از فعالیت دیگر مجموعه‌های فعال در گروه است. انتشار مقالاتی در حوزه‌های اقتصاد صنعت ساختمان، مطالعهٔ بنچمارک‌های فعال در این صنعت در خارج از کشور و همچنین معرفی شرکت‌های موفق در حوزهٔ خدمات املاک و مستغلات، می‌تواند در ارتقاء این مجله تأثیرگذار باشد. گزارش‌هایی از این دست در طی یک سال گذشته در تهران آماده شده است که انتشار آنها در قالب مقالات و اینفوگرافیک می‌تواند بسیار خواندنی باشد.

دکمه بازگشت به بالا